Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
Hlavní náplní školního poradenského pracoviště je vytvořit širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů, pomáhat žákům ve zvládání učebních nároků s ohledem na jejich individuální možnosti, řešit příčiny školní neúspěšnosti, pomáhat uspokojovat speciální výchovné a vzdělávací potřeby žáků. Nedílnou součástí ŠPP jsou i preventivní programy.
ŠPP se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, pracuje se žáky nadanými a se žáky, kteří při vzdělávacím procesu potřebují specifickou podporu. ŠPP nepracuje pouze se žáky, své poradenské služby nabízí i rodičům a jiným zákonným zástupcům žáků stejně jako všem učitelům školy.
Příklady poradenských služeb realizovaných v naší škole:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- prevence školní neúspěšnosti
- podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
- průběžná a dlouhodobá péče o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého klimatu školy
- včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany nebo diskriminace
- spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci
Poradenské služby poskytované v naší škole zajišťují:
Výchovný poradce a školní speciální pedagog:
Mgr. Petra Peterková petra.peterkova@zsmsdoubravnik.cz
konzultace po vyučování po předchozí domluvě
Náplň činnosti:
- spolupráce s učiteli, asistenty a vychovateli při péči o děti a žáky s SVP
- komunikace s PPP a SPC - koordinace a konzultace návrhů podpůrných opatření
- vyhledávání a diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména ohrožených rozvojem specifických poruch učení,
- dlouhodobou i krátkodobou individuální a nízko-skupinovou speciálněpedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky,
- spolupráce na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu a jeho průběžném vyhodnocování,
- poradenská a konzultační činnost s dalšími pedagogickými pracovníky (třídními učiteli, asistenty pedagoga),
- individuální konzultace pro rodiče a komunikace s nimi
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- metodická a poradenská činnost pro žáky a rodiče při přípravě na přijímací zkoušky na víceletá gymnázia.
Školní metodik prevence:
Mgr. Aleš Roučka ales.roucka@zsmsdoubravnik.cz
Náplň činnosti:
- Spoluvytváří a kontroluje realizaci MMP školy a prezentuje výsledky preventivní práce školy
- Koordinuje a realizuje aktivity školy zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů (šikany, násilí, vandalismu, záškoláctví, závislostí…)
- Metodicky podporuje ostatní pedagogy v oblasti prevence a spolupracuje s nimi
- Zajišťuje spolupráci a vyhledává pomoc u orgánů a institucí, které mají v kompetenci problematiku sociálně patologických jevů
- Spolupracuje se zákonnými zástupci žáků, reaguje na jejich podněty
- Má na starosti dokumentaci související s prací metodika prevence
- Zajišťuje předávání informací o problematice sociálně patologických jevů ostatním pedagogům
- Aktualizuje databáze spolupracovníků a organizací pro oblast prevence sociálně patologických jevů
- Vyhledává a mapuje ve třídách možné rizikové projevy sociálně patologického chování